Mohamad Fahd Rahmat
fahd@hmetro.com.my
Muar: Semua tenaga pengajar di negara ini tanpa mengira
jenis aliran atau sekolah kebangsaan perlu menyemai perpaduan dalam kalangan
murid masing-masing bagi melahirkan masyarakat penyayang tanpa mengira
perbezaan bangsa dan agama.
Selain usaha tenaga pengajar, kementerian perlu mewujudkan
subjek perpaduan bagi memupuk hubungan antara kaum di sekolah termasuk jenis
aliran. Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia, Mas’ood Idris
berkata, "Subjek itu relevan kerana mampu menjadi teras kemajuan negara
pada masa depan. Perpaduan berbagai bukan saja antara kaum, malah perlu
ditentukan kaum itu sendiri. Jika dalam satu-satu kaum dia tidak boleh bersatu,
sudah tentu lebih untuk mendapat kesepaduan dengan kaum lain."
“Semua pihak di pelbagai peringkat perlu memikirkan cara
terbaik dan menentukan perpaduan sentiasa menjadi teras kemajuan negara
terutama bagaimana mahu melaksanakannya di sekolah,” katanya ketika ditemui di
Sekolah Kebangsaan Bakri Batu 5, semalam.
“Banyak cadangan yang kita baca dan dengar daripada pelbagai
pihak bahawa sekolah satu aliran atau menggunakan satu bahasa kebangsaan akan
menambah perpaduan negara, saya memang bersetuju.
“Jika memecahkan aliran sekolah ini kepada sekolah
kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil, ia sedikit sebanyak akan
mengurangkan dalam konteks kita mahu menyatupadukan semua kaum di peringkat
awal,” katanya.
Beliau yang juga Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar
Malaysia Negeri Johor berkata, mengambil contoh rakyat Indonesia yang mempunyai
jati diri tinggi, perkara sama boleh diterapkan melalui penggunaan satu bahasa
namun tidak meminggirkan bahasa asal sesuatu kaum.
“Kita berbeza, sejak di peringkat sekolah rendah sudah
terpisah daripada segi aliran bahasa, komuniti sendiri, jadi sukar untuk
menyatukan mereka apabila meningkat dewasa.
“Saya rasa memang ada masalah, saya secara peribadi
menyokong, tetapi kita kena ingat, bahasa ini kita tidak boleh lupuskan.
Sebagai contoh, kita mengambil kira menggunakan bahasa Malaysia seperti
Indonesia.
“Jika di peringkat sekolah rendah mereka sudah boleh bersatu
dan berada di dalam satu halaman, di dalam bilik darjah, makan bersama, dari
situlah boleh dikatakan mereka menghormati satu sama lain,” katanya.
Beliau berkata, Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan
di peringkat sekolah rendah dan menengah yang diperkenalkan dengan tujuan sama
tidak dilaksanakan secara menyeluruh berikutan ketiadaan peruntukan.
“Sepatutnya kita tidak bergantung kepada peruntukan
semata-mata dan boleh menggerakkan sendiri bersandar kemampuan masing-masing,”
katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 13 Mei 2017 @ 4:59 AM
No comments:
Post a Comment